Dec 13 2009

Vin och öl

Published by

Cornell University erbjuder en avancerad kurs med titeln ”Att förstå Vin och Öl”. Ämnena omfattar allt från vinodlingshistoria till mikrobiologi för jäsning och neurobiologi för smak. Detta tillsammans med mer förväntade föreläsningar om kemi, färg och metoder samt smak, hos dessa de två av de mest populära alkoholhaltiga dryckerna.

Den traditionella uppfattningen är att kvinnor dricker mer vin än öl, och män mer öl än vin – och statistiska undersökningar visar att det är korrekt. Men siffrorna jämnar ut sig. För första gången på 10 år visar gallupundersökningar samband mellan vin och öl som alkoholhaltig dryck hos vuxna konsumenter oavsett kön.

Vin har förlorat mycket av sin ”snobbstämpel” då även goda viner har sjunkit i pris och urusla ”bordsviner” förlorat marknadsandelar. Ilskna bloggare försäkrar att vin är något för alla. Fransmän och italienare har vetat det i århundraden. Med vinframställningskit kan man numera göra acceptabla viner hemma till lågt pris.

Samtidigt har öl – tack vare ökningen av småbryggerier och effektiv marknadsföring – lyft sin enklare status och rivaliserar med gott vin, om än inte i pris per falska. Öl är inte längre bara för barbaren, specialistbryggt öl har blivit en notsvarighet till fina viner. Snart får det ”snobb”-index.

Utrustning för hemmabryggning är bara något dyrare än den för vinframställning men kvaliteten kan vara lika bra som proffsens. En hobbyutövare övergick nyligen från tillverkning i sin källare till att hyra en 50 000 kvadratmeter byggnad och installerade bryggning och tappningsutrustning och öppnade ölprovningsbar. Han använder exakt samma recept som hemma och näringen blomstrar.

Även medicinska forskare agerar genom att hävda många hälsofördelar i rött vin och även öl. I november 1999 förklarade The New England Journal of Medicine att måttlig konsumtion av öl minskade oddsen att drabbas av stroke med 20 procent. En studie vid University of Texas Southwestern Medical Center rapporterade att konsumenter av måttliga ölmängder minskade risken för hjärt-kärlsjukdomar med 30-40 procent.

Kanske alkoholen producerar mycket av de önskade effekterna, förutom unika ingredienser i rött vin. Andra spekulerar i att eftersom öl innehåller samma mängd polyfenoler – ungefär antioxidanter – som rödvin (4-5 gånger så mycket som vita) kan motsvarande hälsofördelar förväntas. Och precis som vin, är öl fettfritt. Men kolesterolet är gratis.

Så oavsett om du föredrar Cabernet Sauvignon ’96 eller Laughing Dog lager ’06, kan du glömma social status och bara njuta och vara säker på att du bara sköter hälsan.

Trots allt: om Cornell University satsar en professors terminslön på vetenskapen om vin och öl, kan man väl hävda att ditt val godkänts av expertisen.

No responses yet

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.